Beregn dine besparelser
Forfatter
Opdateret den
Læsetid
Vi forklarer alt fra de grundlæggende begreber som kWh og ladeeffekt til de forskellige stiktyper, hvordan du lader billigst hjemme og ude, og hvad der påvirker din elbils rækkevidde og ladetid.
Din elbils batteristørrelse (kWh) er som dens "tank"; bilens energiforbrug opgøres enten i km pr. kWh (højt er godt) eller kWh pr. 100 km (lavt er godt).
Hjemmeopladning er typisk den billigste og mest bekvemme lademetode, mens offentlig opladning er lidt dyrere – den kan dog være nødvendig på længere ture.
En elbils ladetid varierer meget – fra 5-7 timer hjemme (AC) til blot 20-40 minutter for en opladning (f.eks. 10-80%) på en kraftig, offentlig DC-lynlader.
Oplad kun til ca. 80% i hverdagen for at skåne batteriets levetid og for at spare tid ved lynladere; fuld opladning (100%) bør primært være til start på lange køreture.
Hvis du overvejer at købe din første elbil, kan de mange begreber som kWh, ladeeffekt og “mormorlader” hurtigt skabe forvirring. Derfor starter vi artiklen med en kort gennemgang af de vigtigste begreber, så du bliver bedre klædt på til de følgende afsnit – og dermed bedre forstår, hvordan du kan udnytte elbilens potentiale fuldt ud.
kWh er en af de helt centrale enheder, du skal kende, når snakken falder på elbiler. kWh (kilowatttime) er en mængde af energi, og i en elbil-kontekst kan du tænke på den som elbilens benzin. Elbilers batterikapacitet – elbilens variant af en brændstoftank – er nemlig opgjort i kWh. Ligesom en benzinbil kan have en tank på 30, 40 eller 50 liter, kommer elbiler også med forskellige batterikapaciteter. Jo flere kWh batteri, jo mere energi kan batteriet lagre, og jo længere kan bilen potentielt køre.
Når vi taler om bilens forbrug, opgøres det også i, hvor mange kWh den bruger for at køre en bestemt distance. Ligesom benzinbiler opererer med kilometer på literen (km/l), opgøres elbilers forbrug i enten kWh pr. 100 km (jo lavere, jo bedre) eller km/kWh (jo højere, jo bedre).
Læs mere: Hvad er en kWh?
Ladeeffekten måles i kilowatt (kW), og den er et udtryk for, hvor hurtigt energien overføres til elbilens batteri. Din elbils ladeeffekt er særligt interessant, hvis du ved, at du ofte vil skulle lade elbilen på farten. For jo højere ladeeffekten er, jo mindre tid vil du bruge pr. opladning.
Når elbilen skal lades op, skelnes der mellem to typer af strøm:
AC-opladning: Strømmen fra det almindelige elnet er vekselstrøm (AC). Når du oplader med AC, skal strømmen først omdannes til jævnstrøm (DC) inde i bilen af dens indbyggede lader (kaldet en On-Board Charger, OBC), før batteriet kan modtage den. Hastigheden for AC-opladning er derfor begrænset af, hvor kraftig bilens OBC er (typisk mellem 3,7 kW og 22 kW for de fleste personbiler) samt ladeboksens eller ladestanderens maksimale output. Ladeeffekten for AC-opladning er således meget lavere end for DC-opladning.AC-opladning er den mest almindelige form for hjemmeopladning, hvor bilen typisk holder parkeret i længere tid. Der er også en del offentlige ladere som kører med AC-opladning, så det skal du være opmærksom på, hvis du er på jagt efter en hurtig opladning.
DC-opladning: Skal du lade hurtigt op, skal du nemlig lede efter en DC-ladestander. Ved DC-opladning sker omdannelsen fra AC (fra elnettet) til DC (til batteriet) i selve ladestanderen, som har en meget kraftigere omformer end bilens OBC. Strømmen føres derfor direkte ind på batteriet med en meget højere effekt. Hurtig- og lynladere fungerer således også ved DC-opladning.DC-ladeeffekter starter typisk ved 50 kW (hurtigladning) og kan gå helt op til 350 kW eller mere (lyn- og superlynladning). DC-opladning bruges primært på offentlige ladestationer langs motorveje og større veje, hvor formålet er at få meget strøm på batteriet på kort tid, f.eks. under længere ture.Når du leder efter en ladestander, som kan lade din elbil hurtigt op, kan du typisk også se deres ladeeffekt. På den måde kan du aktivt tilvælge de ladestandere, der har den højeste ladeeffekt, hvis du bare gerne vil hurtigt videre (vær dog opmærksom på, at lynladning ofte koster mere en opladning ved lavere hastighed).
Læs mere: Hvor langt kører en elbil på 1 kWh?
For at forbinde bilen til en ladestander eller ladeboks bruges forskellige typer stik, som er standardiserede, især i Europa. De mest relevante for danske elbilister er:
Type 2-stik: Er EU-standarden for AC-opladning. Alle nye elbiler og plugin-hybrider solgt i Danmark er udstyret med et Type 2-indtag, og de fleste hjemmeladebokse og offentlige AC-ladestandere bruger dette stik.
CCS Combo 2-stik: CCS Combo 2, ofte bare kaldt CCS, er EU-standarden for DC-hurtig- og lynladning. Stikket på bilen er en "kombineret" løsning, der bygger oven på Type 2-stikket ved at tilføje to store, separate ben nedenunder til jævnstrømsoverførslen. Det smarte er, at bilens ladestik derved kan modtage både AC-opladning via Type 2-delen og DC-opladning via hele CCS-stikket. Langt de fleste nye elbiler i Danmark er udstyret med CCS.
CHAdeMO: Er en ældre japansk standard for DC-hurtigladning. Den findes primært på ældre modeller af visse asiatiske bilmærker (f.eks. første generation Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV). Selvom der stadig findes offentlige ladere med CHAdeMO-stik, er standarden på kraftig tilbagegang i Europa, og nye biler lanceres stort set udelukkende med CCS til DC-opladning.
Muligheden for opladning hjemmefra er for elbilsejere en af de helt store fordele ved en elbil.
Det er både bekvemt (og billigt) at lade elbilen hjemmefra, så det sikres, at en ny dag kan startes med et fuldt batteri. Men hvad koster det, skal du eje eller leje din ladeboks og hvordan med installationen? Det kigger vi nærmere på i dette afsnit,
Opladning fra hjemmet er generelt den billigste løsning, når det kommer til opladning af elbiler. Prisen for en fuld opladning af en elbil med almindelig batteristørrelse (i dette eksempel 65 kWh) lander lige omkring 45 kr., hvis du udnytter refusion af elafgiften via en serviceaftale og lader på billige tidspunkter – som om natten. Uden denne refusion stiger prisen for den samme opladning til omkring 109 kr.
Læs mere: Hvad koster det at lade en elbil?
Den absolut billigste pris får du dog, hvis du oplader din elbil med strøm direkte fra egne solceller, hvor selve strømmen i så fald er gratis.
Ja, teknisk set kan du oplade en elbil fra en almindelig stikkontakt ved hjælp af et specielt kabel, ofte kaldet en "mormorlader" eller nødlader. Det er dog stærkt frarådet rent faktisk at gøre det.
Den primære årsag er sikkerhedsrisikoen: Almindelige stikkontakter og husets elinstallationer er typisk ikke designet til den vedvarende høje belastning, som opladning af en elbil medfører over mange timer. Det kan føre til overophedning – og i værste fald brand. Derudover er opladningen via stikkontakt ekstremt langsom (typisk kun 1,4-2,3 kW), hvilket gør det upraktisk for de fleste. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler kun brug af "mormorladeren" i absolutte nødsituationer, i kortest mulig tid og med strømstyrken sat så lavt som muligt (ofte maks. 6 ampere).
Læs Sikkerhedsstyrelsens anbefaling om brug af mormorladeren
Hvad så med installationen af min ladeboks – hvordan foregår det, og må jeg gøre det selv, tænker du måske.
Lad os starte med at slå fast, at du ikke selv må installere ladeboksen. Den skal udføres af en autoriseret elektriker.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler derudover, at der laves en elinstallation dedikeret til elbilen. Denne bør være helt separat fra resten af boligens strømforsyning og inkluderer egen sikringsgruppe, fejlstrømsafbryder samt korrekt dimensionerede kabler og jording, uden brug af forlængerkoblinger.
En standardinstallation, som ofte kan købes som en pakkeløsning med selve ladeboksen for ca. 10.000-20.000 kr., inkluderer typisk montering, kabelføring til eltavlen, en ny sikringsgruppe og fejlstrømsrelæ. Selve arbejdet tager normalt 3-5 timer, hvor strømmen i husstanden vil være afbrudt, og det kan involvere boring i husmuren.
Vær dog opmærksom på, at ekstraomkostninger kan opstå, hvis din installation er mere kompleks end standarden. De hyppigste årsager til merpris er:
Behov for længere kabeltræk eller nedgravning af kabler
Nødvendighed af et jordspyd for korrekt jordforbindelse
Krav om et dyrere Type B fejlstrømsrelæ, hvis ladeboksen kræver det (standard er Type A).
Behov for udvidelse af eltavlen, hvis den nuværende er for lille
Det anbefales altid at indhente et konkret tilbud fra en elektriker for at få en præcis pris baseret på dine forhold.
Selvom hjemmeopladning ofte dækker det daglige ladebehov for de fleste elbilister, er det offentlige ladenetværk en uundværlig del af infrastrukturen. De giver frihed til længere ture, og så er de selvfølgelig essentielle for dem uden egen ladeboks – f.eks hvis man bor i lejlighed.
At "tanke" strøm ude i det offentlige rum er dog lidt anderledes end derhjemme. I de følgende afsnit ser vi derfor nærmere på, hvad det typisk koster at benytte de offentlige standere, hvor du kan finde lademulighederne og hvordan vi alle bidrager til god "ladeetikette", så oplevelsen bliver positiv for flest muligt.
Opladning af din elbil på offentlige ladestandere er generelt dyrere pr. kilowatttime (kWh) end hjemmeopladning. Den specifikke pris afhænger af ladeoperatør, ladestanderens hastighed og om du betaler pr. opladning eller om du har et abonnement med fri opladning.
Som et konkret priseksempel (baseret på Clevers vejledende ad hoc-priser pr. maj 2025) koster en fuld opladning af et batteri på 65 kWh typisk:
Omkring 227 kr. ved en normal- eller hurtiglader (op til 99 kW, pris ca. 3,49 kr./kWh).
Omkring 324 kr. ved en lynlader (100+ kW, pris ca. 4,99 kr./kWh).
Lynladning giver dig altså strøm hurtigst, men koster også mest pr. kWh. Mange operatører tilbyder forskellige abonnementsløsninger, som kan være fordelagtige, hvis du ofte har brug for at lade offentligt. For eksempel har Clever et abonnement med fri ladning, som koster 899 kr. pr. måned.
Hvor er alle de her offentligt tilgængelige ladestandere så placeret? Alle vegne fristes man næsten til at sige. Vi har nemlig efterhånden et rigtig stort ladenetværk i Danmark.
Særligt i de større byer – hvor færre har mulighed for hjemmeladning, fordi de bor i lejlighed – kan du finde offentlige ladestandere rigtig mange steder.
Samtidig er der udviklet et væld af værktøjer og apps, som kan hjælpe dig med at finde de ladestandere, som du er i nærheden af – f.eks. ChargeFinder eller Tjeklader.
I takt med at flere og flere elbiler kommer på vejene, bliver de offentlige ladestandere en stadig vigtigere, men også mere benyttet, ressource. For at sikre en god oplevelse for alle – og en effektiv udnyttelse af ladeinfrastrukturen – er det vigtigt at udvise god "ladeetikette".
Og hvordan gør man så det? Vi er glade for at du spørger!
Parkér kun, hvis du lader: En ladeplads er, som navnet antyder, til opladning. Undgå at optage en ladeplads som en almindelig parkeringsplads, hvis du ikke aktivt skal oplade din elbil, eller hvis du er færdig med at lade.
Flyt bilen, når du er færdig: Så snart din bil har opnået den ønskede opladning, eller er fuldt opladet, bør du flytte den fra ladestanderen, for at give plads til den næste elbilist. Flere operatører er desuden begyndt at opkræve et "idle fee" (et gebyr for at blokere standeren), hvis bilen bliver holdende unødigt længe efter endt opladning.
Håndtér udstyr med omtanke: Sæt altid ladekabler pænt tilbage på plads på standeren efter brug. Undgå at lade dem ligge på jorden, hvor de kan blive beskadiget, blive beskidte eller man kan falde over dem.
Respekter tidsbegrænsninger og lokal skiltning: Nogle ladestandere, især i byområder eller ved populære destinationer, kan have tidsbegrænsninger for, hvor længe du må optage pladsen. Overhold altid disse regler – ellers risikerer du en bøde.
Rapporter fejl: Oplever du en ladestander, der ikke virker korrekt, så giv gerne besked til den pågældende ladeoperatør. Det hjælper dem med at få fejlen udbedret hurtigere, til gavn for alle brugere.
Som du kan se, handler god “ladeetikette” grundlæggende “bare” om almindelig høflighed og hensyntagen til andre. Ved at følge disse simple retningslinjer bidrager vi alle til, at det offentlige ladenetværk fungerer bedst muligt.
At opnå den absolut laveste pris for opladning af din elbil handler i høj grad om at udnytte de billigste – og grønneste – strømkilder optimalt. Som nævnt tidligere kan hjemmeopladning via elnettet gøres utroligt billigt, især med refusion af elafgift og ved at lade på de rigtige tidspunkter.
Men den ultimative besparelse pr. kørt kilometer, og den bedste samvittighed, får du, når strømmen til din elbil kommer direkte fra dine egne solceller. Her er den direkte driftsomkostning til selve "brændstoffet" for de kørte kilometer nemlig tæt på 0 kr.
Udfordringen ved at opnå det maksimale udbytte handler dog om mere end blot at have både solceller og en elbil. Hvordan sikrer du, at din elbil rent faktisk lader, når solen skinner mest og producerer gratis strøm, eller alternativt når strømmen fra elnettet er absolut billigst, så du minimerer dit indkøb af dyrere strøm?
Nøglen til dette er intelligent integration og styring af dit energiforbrug. Det er her, en samlet løsning som energistyringssystemet Heartbeat kommer i spil.
Heartbeat fungerer som den intelligente hjerne i dit hjem og din opladning:
Systemet overvåger konstant din elproduktion fra solcellerne, det aktuelle elforbrug i husstanden, elpriserne time for time og endda vejrudsigten.
Baseret på alle disse data optimerer Heartbeat automatisk opladningen af din elbil. Det betyder, at bilen prioriteres til at lade med overskydende solenergi, når denne er tilgængelig.
Når solen ikke skinner tilstrækkeligt, kan Heartbeat indstilles til at oplade bilen i de timer på døgnet, hvor strømmen fra elnettet er billigst (f.eks. om natten med lave spotpriser og nettariffer).
Målet med et sådant intelligent system er at maksimere udnyttelsen af din egenproducerede, gratis solstrøm til opladning og minimere dit behov for at købe strøm fra nettet, især når den er dyr.
Med et integreret system som Heartbeat får du altså ikke blot muligheden for potentielt "gratis" kørsel på solenergi; du får et system, der aktivt arbejder for at minimere dine samlede energiomkostninger og optimere din brug af vedvarende energi.
Optimér dit energiforbrug med Heartbeat intelligent energistyring
Det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager at lade en elbil op – fra blot 20-30 minutter ved de hurtigste, offentlige lynladere til mange timer derhjemme via egen ladeboks.
Ladetiden kommer an på:
Batteriets størrelse (kWh): Jo større batterikapacitet din elbil har (målt i kilowatttimer, kWh), jo længere tid vil det naturligvis tage at fylde det op ved en given ladeeffekt.
Batteriets nuværende opladningsniveau (SoC - State of Charge): Det tager kortere tid at lade fra 20% til 80%, end det gør at lade fra 0% til 100%.
Ladeeffekten (kW): Ladeeffekten er den vigtigste faktor og angiver, hvor hurtigt strømmen overføres. Den bestemmes af det svageste led:
Ladestanderens/Ladeboksens maksimale effekt: Hvad kan standeren levere (f.eks. 11 kW AC, 50 kW DC, 150 kW DC)?
Bilens maksimale modtageeffekt: Hvad kan bilen maksimalt modtage?
Type af opladning (AC vs. DC): Som tidligere nævnt er DC-opladning (hurtig-/lynladning) markant hurtigere end AC-opladning (hjemme-/destinationsladning).
Batteriets temperatur: Et meget koldt eller meget varmt batteri kan lade langsommere, da bilens system beskytter batteriet. Mange biler kan forvarme batteriet for at optimere DC-ladehastigheden.
Lader du derhjemme – eller på en af de langsommere offentlige AC-ladestandere – fra 0-100%, vil de fleste modeller på markedet være klar på mellem 5 og 7 timer. Lader du gennem en lynlader, kan mange elbiler efterhånden gå fra tæt på 0% til 80% på 30-40 minutter. Det betyder, at du på farten kan tilføje adskillige kilometers rækkevidde til batteriet på ganske kort tid.
Ofte vil ladestop på kun 10-20 minutter kunne give dig yderligere 100-200 kilometers rækkevidde – afhængigt af bilens specifikke ladeevne og lynladerens effekt. Det gør længere ture i elbil markant mere fleksibelt og bekvemt.
Kort sagt anbefales det oftest kun at oplade elbilens batteri til omkring 80% ved daglig brug for primært at skåne batteriet og dermed forlænge dets potentielle levetid ved at mindske stress på battericellerne. Derudover er det ofte en tidsbesparelse ved offentlige lynladere, da de sidste 20% op til 100% typisk tager uforholdsmæssigt lang tid at oplade på grund af en faldende ladehastighed.
For en mere dybdegående forståelse af hvorfor, er her de primære årsager:
Forlængelse af batteriets levetid: Den vigtigste grund er som nævnt at passe på batteriets langsigtede sundhed. Lithium-ion batterier, som anvendes i de fleste elbiler, udsættes for en vis slitage ved hver opladnings- og afladningscyklus. Denne slitage kan fremskyndes, hvis batteriet hyppigt oplades helt til 100% og forbliver på dette høje spændingsniveau i længere tid, eller hvis det ofte aflades meget dybt. Ved regelmæssigt at begrænse opladningen til omkring 80% reduceres det kemiske og fysiske stress på battericellerne, hvilket kan bidrage til en langsommere nedbrydning (degradering) af batteriets samlede kapacitet over tid.
Hurtigere og mere effektiv opladning på farten: Specielt når du benytter DC-hurtig- eller lynladere, vil du opleve, at ladehastigheden typisk falder betydeligt, efterhånden som batteriet når en opladningsprocent på omkring 80%. Bilens batteristyringssystem regulerer dette for at beskytte batteriet mod overophedning og for hurtig slitage. Det betyder, at det kan tage næsten lige så lang tid at oplade fra 80% til 100%, som det tog at oplade fra f.eks. 10% til 80%. For at spare tid ved laderen på farten er det derfor ofte mere effektivt kun at lade til det niveau, der er nødvendigt for at nå næste destination (typisk op til 80%).
Det er vigtigt at understrege, at det ikke er skadeligt for batteriet at blive opladt til 100% en gang imellem, og bilproducenterne har indbygget sikkerhedsmarginer.
Et af de mest centrale spørgsmål for enhver, der overvejer eller lige har anskaffet sig en elbil, er naturligvis rækkevidden: Hvor mange kilometer kan bilen køre, når batteriet er fuldt opladet?
Svaret varierer fra model til model. Mindre bybiler har typisk omkring 200-350 kilometer i rækkevidde, mens de nyeste modeller – med store batteripakker – kan komme helt op på 500-700 kilometers rækkevidde.
Det er to primære faktorer, der afgør, hvor langt elbilen kan køre på en opladning:
Batteriets størrelse (Kapacitet i kWh): Den vigtigste faktor er batteriets energikapacitet. Jo flere kWh batteriet kan lagre, jo mere "brændstof" har bilen til rådighed, og jo længere kan den teoretisk set køre – præcis som en større benzintank i udgangspunktet giver flere kilometer i en traditionel bil.
Bilens energieffektivitet (km/kWh eller kWh/100 km): Energieffektiviteten angiver, hvor godt bilen udnytter den lagrede energi. En mere energieffektiv bil, der kører flere kilometer pr. kWh (eller bruger færre kWh pr. 100 km), vil naturligvis kunne køre længere på den samme batteristørrelse end en mindre effektiv model.
Bilproducenter opgiver en officiel rækkevidde baseret på WLTP-standarden (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). WLTP er en global testcyklus, der er designet til at give et mere realistisk billede af forbrug og rækkevidde end tidligere standarder, og den bruges til at sammenligne forskellige bilmodeller under ensartede testforhold.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at den reelle rækkevidde, du oplever i din daglige kørsel, ofte vil være noget lavere end det officielle WLTP-tal. Det skyldes, at en lang række faktorer har indflydelse på det faktiske energiforbrug.
Det handler især om:
Din kørestil (acceleration, hastighed).
Udetemperaturen (koldt vejr reducerer rækkevidden mest pga. opvarmning af kabine/batteri).
Hastighed (især høj motorvejshastighed øger forbruget markant).
Terræn, dæktype, bilens last og brug af klimaanlæg/varme.
Den klassiske bilferie sydpå har tidligere været et uoverskueligt projekt for mange at tænke på, hvis transportmidlet er en elbil. Ladeinfrastrukturen i Europa – og bilernes generelle ladeevner – er dog i dag så god, at det med rigtig mange modeller ikke er noget problem.
Derfor har vi i dette afsnit samlet et par gode råd til dig, der overvejer, om ikke det er tid til en køreferie i elbilen.
Før du begiver dig ud på en længere køreferie med elbil, er det en rigtig god investering af din tid at planlægge de forventede ladestop. Brug dedikerede apps til ruteplanlægning – f.eks. A Better Routeplanner – eller bilens eget navigationssystem til at finde passende hurtig- og lynladere langs din rute. Tjek deres effekt (kW), tilgængelige stiktyper, og om de er en del af et netværk, du har adgang til via dine ladebrikker eller apps. En gennemtænkt plan minimerer rækkeviddeangst og kan spare dig for både tid og frustration undervejs. Bruger du bilens eget navigationssystem til at planlægge stoppene, tilbyder nogle modeller prækonditionering af batteriet, så det lader hurtigere op, når du når frem til dit ladestop.
På lange ture er det ikke kun bilens maksimale rækkevidde på et fuldt batteri, der er afgørende for en effektiv rejse. Bilens evne til at modtage en høj ladeeffekt er ofte endnu vigtigere. En elbil, der kan lynlade effektivt og hurtigt tilføje f.eks. 150-200 km rækkevidde på 10-20 minutter, kan give en kortere samlet rejsetid end en bil med marginalt længere rækkevidde, der til gengæld lader langsommere. Korte, effektive "pit-stop" for opladning passer ofte godt med de naturlige pauser, man alligevel holder.
Hvis din rute indeholder en eller flere overnatninger, så undersøg altid lademulighederne på dit hotel, ferielejlighed, campingplads eller andet logi, inden du booker, eller i hvert fald inden ankomst.
Mange overnatningssteder tilbyder AC-ladestandere (destinationsladere), hvor din elbil kan lade langsomt op i løbet af natten. At kunne starte næste dags etape med et fuldt eller næsten fuldt batteri er en stor bekvemmelighed, sparer tid om morgenen og kan ofte være en billigere løsning end at skulle finde en offentlig lynlader som det første.
En køreferie i en elbil handler altså i høj grad om skarp planlægning. Den moderne elbil, kombineret med en stadigt bedre ladeinfrastruktur i Europa, betyder, at du i mange elbilsmodeller trygt kan begive dig ud på eventyr og nyde turen på en både grønnere og ofte mere afslappet måde.
Vi har gjort det nemmere end nogensinde at få vedvarende energi til dit hjem, uden at du skal røre en finger. Udfyld formularen herunder, og se, hvad du kan spare med et solcelleanlæg.
Priser og omtaler i medier.
Det skal ikke være svært at gøre en forskel for klimaet og din økonomi. Vi gør vedvarende energi nemt ved at tage dig i hånden fra tanke til handling – uden at du skal løfte en finger.
Overvejer du at investere i et intelligent energisystem? Vi hjælper dig med at skræddersy det perfekte energisystem til dit hjem, så du er sikret den grønneste og billigste energi muligt.
Vi hjælper med papirarbejdet og står altid klar med personlig rådgivning. Uanset om du har spørgsmål eller brug for service, kan du altid regne med vores hjælp.
Vi sikrer en gnidningsfri levering og installation af dit skræddersyede energisystem. Fra dag ét kan du høste fordelene ved billig og grøn energi i dit hjem.
Der kan være mange spørgsmål som melder sig, når det handler om at optimere sit hjem med bæredygtig energi. Vi giver svar på nogle af dem her.
Du kan også ringe til os på +45 7020 7474.
Heartbeat er den nemme måde at optimere sit energiforbrug. Det sikrer, at du får den lavest mulige elregning, at du tjener mest muligt på din overskydende strøm og at du bidrager til et mere stabiliseret elnet.
Heartbeat tilkobles til elbørsen, vejrudsigten og alle dine grønne enheder i husstanden. Gennem sin kunstige intelligens og avancerede algoritmer, analyseres dit forbrug, så dit udbytte og dine besparelser kan maksimeres. Dette koncept kalder vi Energy Trader, og det kan du læse mere om her: www.1komma5.dk/heartbeat/energy-trader.
Når du får solceller el. andet fra 1KOMMA5° Danmark, bliver dit anlæg opsat af landets førende håndværkere og elektrikere. Travlheden kan variere, men målsætningen er altid at gøre det hurtigst muligt.
Vores montører, RTN Byg, som står for montagen af dine solceller, har vundet årets håndværker i 2020, 2021 & 2023, og var finalist i 2019, 2022 & 2024. Montagen af dine solceller sker efter aftale med dig, men det plejer at være omkring 2-3 uger efter dit køb.
Vores elektrikere står for at tilslutte din inverter og batteribank, samt færdigmelde solcelleanlægget, når det er færdiginstalleret. De er alle autoriserede el-installatører og erfarne indenfor installationen af solcelleanlæg. Elinstallationen plejer, som regel, at ske 2-3 uger efter dine solceller er blevet monteret.
Den typiske periode fra bestilling til installation vil altså tage 4-6 uger. Vær opmærksom på, at der kan være særlige forhold, der udskyder specifikke projekter. Dette vil din rådgiver kunne uddybe.
Hos 1KOMMA5° Danmark, har vi markedets absolut bedste garantier. Det gælder både vores intelligente energistyring med Heartbeat, men også vores solceller, invertere, batteribank, m.v.
Vores solceller fra den markedsførende, amerikanske producent, SunPower Maxeon, er dertil også i toppen, når det gælder solceller. De har nemlig hele 40 års produkt-, service- og ydelsesgaranti. En unik garanti, der kun findes hos os i Danmark, da vi er eksklusive partnere med SunPower Maxeon.
Inverteren er ofte en enhed, man skal erstatte halvvejs i anlæggets levetid, men det skal du ikke tænke på hos 1KOMMA5° Danmark. Vi tilbyder, som de eneste i Danmark, mikroinvertere fra amerikanske Enphase (som har opfundet mikroinverteren). De er de bedste på markedet inden for invertere, og de tilbyder hele 25 års produkt-, service- og ydelsesgaranti. Deres batteribank har sågar en unik produktgaranti på 15 år, hvilket også er en markedsførende garanti.
1KOMMA5° Danmark er det tidligere Viasol A/S. Vi har leveret solcelleløsninger til private husstande og erhverv i Danmark siden 2011, og vi har opsat over 6.000 private solcelleanlæg og 550 erhvervsanlæg.
I juni 2023, blev vi en del af den tyske CleanTech-virksomhed, 1KOMMA5°, og er siden da blevet til den officielle danske afdeling af 1KOMMA5°. Som 1KOMMA5° Danmark, er vores muligheder for at bidrage til et grønnere Danmark blevet endnu større. Dette har vi en vision om at gøre gennem grøn energi, der er produceret med fokus på etik og bæredygtighed.
Vi tilbyder kvalitetsløsninger inden for solceller, invertere, batteribank, ladestandere, varmepumper og intelligent energistyring. Vores produktportefølje har et gennemgående tema: kvalitet og bæredygtighed. Med 1KOMMA5° kan du altså være sikker på de bedste produkter på markedet, uden at du skal gå på kompromis med produktionsforholdene.
Med solceller vil de fleste kunne spare op til 70% på deres elregning. Dette kommer dog an på, hvordan dine tagflader er placeret, og hvordan anlægget dimensioneres. Dertil vil der også være et par tusinde kroners gevinst pr. år ved salg af overskydende elproduktion.
Med Heartbeat og Energy Trader kan du også udnytte dit anlægs batterikapacitet til at optimere dit energiforbrug – helt automatisk.