Beregn dine besparelser
Forfatter
Opdateret den
Læsetid
Svaret er ikke helt sort-hvidt, da prisen for en opladning afhænger af, hvor du lader (hjemme, på arbejdet eller ved en offentlig ladestander), hvornår på døgnet du lader (hvis du har variabel elpris), din specifikke elaftale og serviceaftale, samt selvfølgelig din bils batteristørrelse og effektivitet.
Som et generelt pejlemærke kan en fuld opladning af en mellemstor elbil koste mellem 45 kr. og 324 kr. I denne artikel vil vi dykke ned i de forskellige elementer, der bestemmer den endelige pris, så du kan få et klarere billede af, hvad det reelt koster at lade en elbil op.
Prisen for at oplade en elbil varierer, men hjemmeopladning (især om natten) er typisk den billigste løsning.
Offentlig opladning er dyrere end hjemmeopladning, specielt lynladning, men kan være nødvendig for fleksibilitet.
Selve energiudgiften pr. kørt kilometer er typisk langt lavere for en elbil (ca. 11 kr./100 km ved billigste hjemmeopladning) end for en benzinbil (ca. 81 kr./100 km)
En af de største forskelle på at køre elbil og en traditionel benzinbil er måden og prisen for at "tanke". Prisen for at oplade en elbil kan variere enormt meget – fra potentielt at være tæt på gratis til at koste 3-5 kr. pr. kilowatttime (kWh).
Læs mere: Hvad er en kWh?
Det afhænger helt af, om du lader hjemme via din egen ladeboks, bruger strøm fra egne solceller, benytter offentlige ladestandere eller måske har adgang til opladning på arbejdspladsen.
For at give dig et hurtigt og sammenligneligt overblik over de typiske omkostningsniveauer for disse forskellige scenarier, har vi her samlet en oversigt baseret på vejledende priser og estimater:
Opladning hjemme: Hjemmeopladning om natten med refusion af elafgift koster ca. 45 kr. Uden refusion koster den samme natopladning ca. 109 kr. Bruger du strøm fra egne solceller, er den direkte udgift til selve opladningens strøm 0 kr.
Opladning ude: Offentlig opladning er markant dyrere. En fuld opladning koster ca. 227 kr. ved AC-/hurtigladere og ca. 324 kr. ved DC-lynladere, hvis du betaler pr. gang uden abonnement (ad hoc-priser, f.eks. Clever). Dyrere abonnementer kan reducere prisen pr. kWh, men har en fast månedlig udgift.
Opladning på arbejdspladsen: Prisen for en opladning varierer kraftigt. Det kan være gratis, subsidieret eller til markedspris. Undersøg altid ordningen hos din arbejdsgiver og vær opmærksom på de gældende skatteregler for 2025, da "gratis" opladning af privatbil kan være et skattepligtigt gode.
Når du oplader en elbil derhjemme, koster det cirka 45 kr, hvis du kan få refusion af din elafgift. Kan du ikke det, koster det i stedet cirka 109 kr.
At oplade din elbil derhjemme via en privat ladeboks er som udgangspunkt den billigste måde at oplade din elbil. Det er generelt billigst at lade om natten (typisk kl. 00-06), hvor både elprisen (hvis du har en variabel elaftale) og netselskabets transporttariffer ofte er på deres laveste niveau. Samtidig er det også den mest bekvemme løsning, da bilen så står klar med fuldt batteri den efterfølgende dag.
Den præcise pris på opladningen af en elbil afhænger af batteriets størrelse, elprisen under opladningen og muligheden for refusion af elafgift.
Læs mere: Få et overblik over reglerne for refusion af elafgift
Eksempel: Fuld opladning af 65 kWh batteri derhjemme om nattenVi antager et ladetab på 10%, så for at få 65 kWh på batteriet, skal der trækkes ca. 72,2 kWh fra elnettet. Præmisserne for elprisen om natten er:
Ren elpris (variabel, nat): 0,50 kr./kWh
Nettarif (lavlast, nat): 0,12 kr./kWh
Statslig elafgift: 0,90 kr./kWh
1. Pris UDEN refusion af elafgift:
Samlet pris pr. kWh (før moms): 0,50 kr. (el) + 0,12 kr. (nettarif) + 0,90 kr. (elafgift) = 1,52 kr./kWh.
Samlet pris for opladningen (72,2 kWh * 1,52 kr./kWh): ca. 109,74 kr.
2. Pris MED refusion af elafgift (typisk via en serviceaftale):
Samlet pris pr. kWh inkl. moms (før refusion, som beregnet ovenfor): 1,52 kr./kWh.
Refusion af elafgift: 0,89 kr./kWh .
Effektiv nettopris pr. kWh (efter refusion): 1,52 kr. - 0,89 kr. = 0,63 kr./kWh.
Samlet pris for opladningen (72,2 kWh * 0,63 kr./kWh): ca. 45,50 kr.
I dette eksempel vil en fuld opladning af et 65 kWh batteri derhjemme om natten altså koste:
Ca. 109 kr. UDEN refusion af elafgift.
Ca. 45 kr. MED refusion af elafgift (før et eventuelt månedligt gebyr for serviceaftalen – typisk 70-100 kr. – er medregnet).
Med vores ladestander kombinerer du strøm til bil og bolig. Der findes ikke en bedre ladeløsning til dit energisystem.
Som beskrevet ovenfor kan hjemmeopladning via elnettet gøres meget økonomisk, især med refusion af elafgift og opladning på de rigtige tidspunkter.
Men den absolut laveste pris pr. kørt kilometer – og den grønneste samvittighed – opnår du, når strømmen til din elbil kommer direkte fra dine egne solceller.
Med egenproduceret solenergi er den direkte driftsomkostning til "brændstoffet" tæt på 0 kr. for de kilometer, du kører på solens stråler.
For at få det maksimale udbytte af denne kombination, handler det dog om mere end blot at have begge dele installeret. Hvordan sikrer du, at din elbil rent faktisk lader, når solen skinner mest, eller når strømmen fra elnettet er billigst om natten, så du minimerer dit indkøb af dyrere strøm?
Nøglen ligger i intelligent integration og styring af dit energiforbrug.
Det er netop her, en samlet løsning fra 1KOMMA5° viser sin styrke. Vi tilbyder ikke kun højeffektive solcelleanlæg, der er designet til at yde optimalt under danske forhold, men også en intelligent ladeboks, der er skabt til at indgå i et smart energisystem.
Kernen i vores løsning er det unikke energistyringssystem Heartbeat. Heartbeat fungerer som hjernen i dit hjem, der konstant overvåger din elproduktion fra solcellerne, dit aktuelle forbrug i husstanden, elpriserne time for time, og vejrudsigten. Baseret på disse data sørger Heartbeat automatisk for at optimere opladningen af din elbil, så den primært sker med overskydende solenergi eller i de billigste nattetimer, alt efter hvad der giver mest mening for din økonomi og dit ønske om at bruge grøn strøm.
Med et integreret system fra 1KOMMA5° får du altså ikke blot adgang til potentielt "gratis" kørsel på solenergi – du får et intelligent system, der aktivt arbejder for at minimere dine samlede energiomkostninger og maksimere udnyttelsen af din egen vedvarende energi.
Når du oplader din elbil på farten ved offentlige ladestandere, er prisen typisk højere end ved hjemmeopladning.
Priserne varierer mellem forskellige ladeoperatører og afhænger af ladestanderens type og hastighed, samt om du har et abonnement eller betaler pr. gang (ad hoc).
Offentlige ladere kan inddeles i AC-ladere (normal- og hurtigladere, op til 99 kW) til opladning over længere tid, og DC-ladere (lyn- og superlynladere, 100+ kW) til hurtig opladning på farten.
Clever råder over et af Danmarks største offentlige ladenetværk, og deres vejledende priser for opladning uden abonnement (ad hoc-priser pr. maj 2025) er:
Normal- og hurtigladning (op til 99 kW): 3,49 kr./kWh
Lynopladning (100+ kW): 4,99 kr./kWh
Du har også mulighed for at vælge et abonnement til 899 kr. om måneden, hvor du kan oplade lige så meget du vil, men i regnestykket nedenfor tages altså udgangspunkt i ad hoc-priserne.
Regneeksempel: Fuld opladning af 65 kWh batteri med Clevers ad hoc-priser (maj 2025)
Lad os se på, hvad en fuld opladning af et batteri på 65 kWh ville koste med Clevers vejledende priser for opladning uden abonnement (pr. maj 2025).
Clevers pris for normal- og hurtigladning (op til 99 kW): 3,49 kr./kWh
Clevers pris for lynopladning (100+ kW): 4,99 kr./kWh
Prisen for en fuld opladning (65 kWh) vil da være:
Ved en normal-/hurtiglader (op til 99 kW):
65 kWh * 3,49 kr./kWh = 226,85 kr.
Ved en lynlader (100+ kW):
65 kWh * 4,99 kr./kWh = 324,35 kr.
Som eksemplet tydeligt viser, er en fuld opladning på en offentlig stander markant dyrere end prisen for hjemmeopladning (der i vores eksempel lå omkring 45 kr. med refusion, eller ca. 109 kr. uden refusion, for den samme mængde energi på batteriet).
Lynladning er den dyreste løsning pr. kWh, men tilbyder til gengæld den hurtigste "optankning" og er rigtig smart på længere ture, hvor du gerne vil have nogle km på batteriet i en fart.
I takt med at elbiler er blevet utroligt populære, tilbyder en stadig stigende mængde arbejdspladser deres medarbejdere muligheden for at lade deres elbiler op, mens de er på arbejde.
Det er selvfølgelig dels en utrolig bekvemmelig løsning, men økonomisk kan den også vise sig fordelagtig. Hvis arbejdspladsen lader dig lade op uden afregning, bliver opladningen af din elbil jo gratis - eller hvad?
Svaret er desværre ikke altid et simpelt "ja", når vi taler om opladning af din private elbil (eller en firmabil, du også bruger privat) på arbejdspladsens regning i Danmark pr. maj 2025.
Her kommer SKATs regler om personalegoder nemlig i spil.
Hvis din arbejdsgiver stiller gratis strøm til rådighed, eller tilbyder opladning til en pris, der ligger væsentligt under den reelle markedspris for strømmen (inklusive alle afgifter og tariffer), betragtes værdien af denne fordel som et skattepligtigt personalegode.
Det er dog muligt, at gratis opladning til medarbejdere kan rummes i den skattemæssige bagatelgrænse på 1.400 kr.
Nok om strømpriser og kilowatttimer – hvad koster 100 kilometers kørsel egentlig på bundlinjen? For at sætte prisen i perspektiv, sammenligner vi elbilen med en benzinbil og ser på, hvad prisen bliver, når vi lader elbilen derhjemme sammenlignet med en moderne benzindrevet model.
Forudsætninger:
Tesla Model Y RWD forbrug: 6,1 km/kWh (svarer til ca. 16,4 kWh/100 km - baseret på effektivitets-estimat fra ev-database.org).
Ladetab ved opladning: 10% (der skal bruges ca. 18,2 kWh fra stikkontakten for at få 16,4 kWh på batteriet til 100 km kørsel).
Nettopris for strøm (hjemme, nat, variabel aftale, inkl. moms, efter refusion af elafgift via serviceaftale): 0,63 kr./kWh (baseret på tidligere eksempel).
Beregning af pris pr. 100 km:
18,2 kWh (fra nettet) * 0,63 kr./kWh = 11,46 kr.
Resultat: Det koster ca. 11,5 kr. at køre 100 km under disse opladningsforhold.
Forudsætninger:
En sammenlignelig benzinbil med en brændstoføkonomi på 18 km/l.
En benzinpris (Oktan 95 E10) på 14,50 kr./l.
Beregning af pris pr. 100 km:
Benzinforbrug for 100 km: (100 km / 18 km/l) = 5,56 liter.
Pris: 5,56 liter * 14,50 kr./l = 80,62 kr.
Resultat: Det koster ca. 81 kr. at køre 100 km i den tilsvarende benzinbil.
Sammenligning:
I dette eksempel er den rene driftsomkostning pr. 100 km for elbilen (ca. 11,5 kr.) cirka en ottendedel af prisen for benzinbilen (ca. 81 kr.), når elbilen oplades under de mest gunstige forhold derhjemme. Havde du opladt elbilen med strøm fra solceller, havde prisen selvfølgelig været endnu lavere – muligvis tæt på 0 kr.
Selvom de faktiske tal vil variere med aktuelle el- og benzinpriser, bilernes præcise effektivitet og dine individuelle ladevaner, så viser eksemplet tydeligt det markante potentiale for lavere "brændstof"-omkostninger pr. kørt kilometer, når man kører elbil og udnytter mulighederne for billig hjemmeopladning.
Læs mere: Hvor langt kører en elbil på 1 kWh?
Ja, det er billigere at køre på el end benzin. Som vi kan se i eksemplet ovenfor, er udgiften til el cirka en ottendedel af prisen på benzin.
Selvom det kan være fristende kun at kigge på “brændstof”-prisen, når man sammenligner el- og benzinbiler, skal man huske at kigge på det store billede. For at få det fulde og mest retvisende billede, er det derfor vigtigt at se på de samlede ejeromkostninger (Total Cost of Ownership - TCO) over den periode, man forventer at have bilen.
TCO inkluderer nemlig alle udgifter: anskaffelsespris (inkl. registreringsafgift), energi/brændstof, løbende ejerafgift, forsikring, vedligeholdelse og det forventede værditab.
Så hvad siger det samlede regnskab?
Ifølge FDMs Bilbudget for 2025, som netop analyserer og sammenligner TCO for nye biler i Danmark, er konklusionen klar: Elbiler er generelt markant billigere at eje end tilsvarende nye benzinbiler på tværs af alle analyserede prisklasser.
FDMs analyse viser, at elbilejere kan forvente en årlig besparelse på typisk 8.000-10.000 kr. sammenlignet med ejere af en benzinbil i samme prisklasse, når man ser på de samlede omkostninger over en femårig periode.
Udover de lavere udgifter til “brændstof”, har elbilerne også markant lavere omkostninger til service og vedligeholdelse, samt lavere årlige ejerafgifter.
Selvom dit personlige regnestykke altid vil afhænge af valg af bilmodel, dit kørselsbehov og udviklingen i priser og afgifter, så peger grundige analyser som FDMs Bilbudget altså på en klar økonomisk fordel ved at vælge en ny elbil frem for en ny benzinbil, når man tager alle omkostningerne over tid i betragtning.
Vi har gjort det nemmere end nogensinde at få vedvarende energi til dit hjem, uden at du skal røre en finger. Udfyld formularen herunder, og se, hvad du kan spare med et solcelleanlæg.
Priser og omtaler i medier.
Det skal ikke være svært at gøre en forskel for klimaet og din økonomi. Vi gør vedvarende energi nemt ved at tage dig i hånden fra tanke til handling – uden at du skal løfte en finger.
Overvejer du at investere i et intelligent energisystem? Vi hjælper dig med at skræddersy det perfekte energisystem til dit hjem, så du er sikret den grønneste og billigste energi muligt.
Vi hjælper med papirarbejdet og står altid klar med personlig rådgivning. Uanset om du har spørgsmål eller brug for service, kan du altid regne med vores hjælp.
Vi sikrer en gnidningsfri levering og installation af dit skræddersyede energisystem. Fra dag ét kan du høste fordelene ved billig og grøn energi i dit hjem.
Der kan være mange spørgsmål som melder sig, når det handler om at optimere sit hjem med bæredygtig energi. Vi giver svar på nogle af dem her.
Du kan også ringe til os på +45 7020 7474.
Heartbeat er den nemme måde at optimere sit energiforbrug. Det sikrer, at du får den lavest mulige elregning, at du tjener mest muligt på din overskydende strøm og at du bidrager til et mere stabiliseret elnet.
Heartbeat tilkobles til elbørsen, vejrudsigten og alle dine grønne enheder i husstanden. Gennem sin kunstige intelligens og avancerede algoritmer, analyseres dit forbrug, så dit udbytte og dine besparelser kan maksimeres. Dette koncept kalder vi Energy Trader, og det kan du læse mere om her: www.1komma5.dk/heartbeat/energy-trader.
Når du får solceller el. andet fra 1KOMMA5° Danmark, bliver dit anlæg opsat af landets førende håndværkere og elektrikere. Travlheden kan variere, men målsætningen er altid at gøre det hurtigst muligt.
Vores montører, RTN Byg, som står for montagen af dine solceller, har vundet årets håndværker i 2020, 2021 & 2023, og var finalist i 2019, 2022 & 2024. Montagen af dine solceller sker efter aftale med dig, men det plejer at være omkring 2-3 uger efter dit køb.
Vores elektrikere står for at tilslutte din inverter og batteribank, samt færdigmelde solcelleanlægget, når det er færdiginstalleret. De er alle autoriserede el-installatører og erfarne indenfor installationen af solcelleanlæg. Elinstallationen plejer, som regel, at ske 2-3 uger efter dine solceller er blevet monteret.
Den typiske periode fra bestilling til installation vil altså tage 4-6 uger. Vær opmærksom på, at der kan være særlige forhold, der udskyder specifikke projekter. Dette vil din rådgiver kunne uddybe.
Hos 1KOMMA5° Danmark, har vi markedets absolut bedste garantier. Det gælder både vores intelligente energistyring med Heartbeat, men også vores solceller, invertere, batteribank, m.v.
Vores solceller fra den markedsførende, amerikanske producent, SunPower Maxeon, er dertil også i toppen, når det gælder solceller. De har nemlig hele 40 års produkt-, service- og ydelsesgaranti. En unik garanti, der kun findes hos os i Danmark, da vi er eksklusive partnere med SunPower Maxeon.
Inverteren er ofte en enhed, man skal erstatte halvvejs i anlæggets levetid, men det skal du ikke tænke på hos 1KOMMA5° Danmark. Vi tilbyder, som de eneste i Danmark, mikroinvertere fra amerikanske Enphase (som har opfundet mikroinverteren). De er de bedste på markedet inden for invertere, og de tilbyder hele 25 års produkt-, service- og ydelsesgaranti. Deres batteribank har sågar en unik produktgaranti på 15 år, hvilket også er en markedsførende garanti.
1KOMMA5° Danmark er det tidligere Viasol A/S. Vi har leveret solcelleløsninger til private husstande og erhverv i Danmark siden 2011, og vi har opsat over 6.000 private solcelleanlæg og 550 erhvervsanlæg.
I juni 2023, blev vi en del af den tyske CleanTech-virksomhed, 1KOMMA5°, og er siden da blevet til den officielle danske afdeling af 1KOMMA5°. Som 1KOMMA5° Danmark, er vores muligheder for at bidrage til et grønnere Danmark blevet endnu større. Dette har vi en vision om at gøre gennem grøn energi, der er produceret med fokus på etik og bæredygtighed.
Vi tilbyder kvalitetsløsninger inden for solceller, invertere, batteribank, ladestandere, varmepumper og intelligent energistyring. Vores produktportefølje har et gennemgående tema: kvalitet og bæredygtighed. Med 1KOMMA5° kan du altså være sikker på de bedste produkter på markedet, uden at du skal gå på kompromis med produktionsforholdene.
Med solceller vil de fleste kunne spare op til 70% på deres elregning. Dette kommer dog an på, hvordan dine tagflader er placeret, og hvordan anlægget dimensioneres. Dertil vil der også være et par tusinde kroners gevinst pr. år ved salg af overskydende elproduktion.
Med Heartbeat og Energy Trader kan du også udnytte dit anlægs batterikapacitet til at optimere dit energiforbrug – helt automatisk.